Giacomo Meyerbeer


Narodil se v Nemecku, studoval v Itálii a nejvetší cástí své tvorby patrí francouzské romantické, tzv. "velké" opere (viz romantismus*). Ucinil operu* obrovskou "podívanou za zvuku hudby", pricemž mu málo záleželo na umeleckých kvalitách libreta*, jeho hudebního zpracování. Psal efektní melodie* pro slavné zpeváky bez ohledu na charakteristiku postav a prubeh deje. Tak se v jeho operách klidne muže stát, že stará venkovanka trylkuje v koloraturních* pasážích nebo že obyvatelé a obránci ohroženého mesta, které je krátce potom dobyto, tancí po zamrzlém pruplavu na koleckových bruslích a zpívají "Hle, jak žínky sveží na pomoc nám beží". Meyerbeerovy opery (napríklad Križáci v Egypte, Hugenoti [igenoti], Robert Dábel, Prorok, Africanka) ovládaly po nekolik desetiletí vkus západoevropského obecenstva a melodie z nich se dostaly i do kolovrátku*. Skladatel byl zahrnut slávou a zlatem - ale ani tehdy neokouzlil všechny. R. Schumann napríklad, když psal referát o premiére* Proroka, uvedl peclivé autora i název díla, údaje o obsazení, ale místo vlastní kritiky napsal - krížek. Pres všechny výhrady, které k Meyerbeerovým operám byly a j sou, uznává hudební historie skladateluv prínos k vývoji opery predevším v kompozicní technice a zapojení mnoha prostredku k dosažení konecného efektu díla. V tom pusobil i na R. Wagnera , který ho však odsuzoval.

 

(Z knihy Ludmily Vrkocové "Slovnícek hudebních osobností")